Paramotorisointi sopii melkein kaikille!

Paramotorisointi on varjoliitämistä yhdistettynä moottoriin, joka kiinnitetään lentäjän selkään. Moottorista saadaan tarpeeksi voimaa siihen ettei alun juoksuun tarvita kuin muutama harppaus. Lisäksi laitteisto on erittäin helppo kuljettaa mukana esimerkiksi autossa. Kun ollaan päästy ilmaan, voidaan moottori sammuttaa, jolloin lentäminen tapahtuu samalla tavalla kuin normaalissa varjoliidossa, ilmavirtojen kulkua hyödyntäen. Moottori antaa kuitenkin sen edun, että voidaan palata takaisin sille paikalle mistä lähdettiin ja tarvittaessa tankki voidaan laskeutua täyttämään vaikka huoltoasemalle. Tämä harrastus voi kuulostaa hyvin hurjalta, mutta kun kaikki ohjeet ja turvallisuuteen liittyvät tekijät otetaan huomioon, on se hyvin vaaratonta. Harjoittelua ei kuitenkaan voida aloittaa kotona, vaan tähän tarvitaan ammattilaisten opetusta koulun tai kurssin muodossa.

paramotor-947363_960_720Kun aktiviteetin harjoitteleminen vasta aloitetaan, on tärkeää saada kunnollinen opetus perusasioihin, jotta vahvasti opitun perustan päälle pystytään rakentamaan uutta tietoa yksi taito kerrallaan. Paramoottorin kanssa yksinään juokseminen on jo taito ja sitä harjoitellaankin usein alkuun tasamaassa, ilman varjoa. Myös moottorin irrottaminen ja oikeaoppinen asettaminen on hyvin tärkeää. Kun perustaidot on hallussa, aletaan harjoittelemaan ilmojen halkomista. Tärkeää on myös osata käyttää varjoliituria yksinään, sillä suuren varjon takia se seuraa ilmavirtoja voimakkaasti ja jos hallinta ei ole kunnossa, ei moottorin lisääminen ole hyvä idea. Samaa voidaan verrata moottoripyörällä ajamiseen, ennen kuin pienemmän kuution mopo pysyy käsissä, on turha haaveilla satojen hevosvoimien ajokista, sillä tästä voi seurata kohtalokkaita tilanteita sekä itselle, että lähistöllä oleville.

Kun tarvittavat taidot on saatu ja koulutukset käyty, voidaan hankkia itselle vaikka kotiin välineistö. Toki oman alueen ja maan lait tulee tuntea lentämisen suhteen, ettei niitä tule vahingossa rikottua. Uusi harrastus antaa kuitenkin mahdollisuuden lentää yli maiden ja mäntyjen, sekä ihailla auringonlaskua ylhäältä käsin, vaikka lempeänä kesäiltana. On kuitenkin hyvä huomioida jo tässä vaiheessa, että sää on yksi iso tekijä aktiviteetin parissa.

Liian tuulisella, sateisella tai myrskyisellä ilmalla on aivan turha lähteä kokeilemaan onneaan, eikä lentäminenkään todennäköisesti ole erityisen nautinnollista. Sään uhmaaminen voi johtaa laitteiston vahingoittumiseen, mikä tulee maksamaan pitkän pennin niiden omistajalle ja harvemmin vakuutus korvaa omasta tyhmyydestä johtuneet kolhut ja laiteviat. Lisäksi mahdollisuutena on vakava loukkaantuminen, eikä pidä myöskään unohtaa hyviä käytöstapoja. Koska laji on uusi, ei siihen ole asetettu vielä kovin useita lentämiseen liittyviä lakeja. Jos taas ensimmäiset lentäjät törttöilevät laitteillaan, vaarantavat liikenteen, tai aiheuttavat muuta vahinkoa, ilmestyy uusia, harrastusta rajoittavia lakeja hyvin nopeasti. Tämän takia jokainen harrastaja on vastuussa itsestään ja edustaa aina koko harrastusta, jolloin vastuuta ei tule ottaa kovin kevyesti.

Paramotorisointi on myös mainio harrastus liikuntarajoitteisille, varsinkin jos kyseessä on alaraajahalvaus. Tähän tarkoitukseen on kehitetty erillisiä, kärryjen muotoisia laitteita, joiden avulla lähes kaikki voivat päästä harrastuksesta nauttimaan. Tietenkään se ei tarkoita, etteikö joitain motorisia taitoja tarvittaisi, mutta ovet ovat kuitenkin avoinna useammille henkilöille, kuin monissa muissa harrastuksissa, mikä on aina positiivinen asia.

Paramotorisointi yhdistää siis varjoliidon ja moottorin parhaimmat puolet, nostaen ihmisen ilmaan linnun lailla, tuulenvireistä huolimatta. Tarkkuus on hyvin eri luokkaa verrattuna pelkkään liitimeen ja etäisyydet kasvavat paljon, kun voidaan aina tarvittaessa kohota korkeammalle ja taas leijua eteenpäin hiljalleen. Jos korkeat paikat eivät itselle sovi, kannattaa tyytyä ihailemaan aktiiviharrastelijoita, jotka haastavat taivaan linnut liitoon kanssaan. Jos tämä kuitenkin saa hiukan mielenkiinnon syttymään, kannattaa kokeilla olisiko itsestä oikeasti lentäjäksi.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *