Mindfulness-patikointi virkistää mieltä ja kehoa

Kokeile yhdistää kävelyreissulla kuntoiluun myös henkinen puoli

Mikä tahansa fyysinen aktiviteetti on toki aina hyvästä, mutta entäpä, jos siihen yhdistää myös mieleen liittyvät harjoitteet ja keskittymisen? Jooga on tästä hyvä esimerkki, sillä sen lisäksi, että harrastus pitää kehon notkeana ja terveenä, tarjoaa jooga myös mahdollisuuden mielen rauhoittamiseen ja henkisen tasapainon tavoitteluun. Mutta onko jokin muukin laji, joka yhdistäisi upeasti nämä kaksi eri puolta itsessämme? Kyllä on! Jos et ole kuullut vielä mindfulness-patikoinnista, lue ihmeessä lisää alapuolella.

wanderer-455338_960_720Ulkona patikoiminen on upea harrastus. Joka puolella on kauniita maisemia, joista pääsee nauttimaan, kun lähtee luonnonhelmaan nauttimaan raittiista ilmasta, vehreistä metsiköistä, luonnon keskellä kiemurtelevista luontopoluista, vuoristoisista kävelyreiteistä ja järvien sekä meren reunaa pitkin kulkevista kävelyteistä. Kukapa ei nauttisi silloin tällöin patikoimisesta ulkoilmassa? Kun tähän vielä lisää ripauksen ylimääräistä läsnäoloa, mietiskelyä ja tietoisuutta omasta kehostaan, hyötyvät lenkistä sekä keho että mieli!

Ympärillämme on paljon havaittavaa

Lenkkitoverin kanssa ulkona reippaileminen voi olla todella hauskaa puuhaa, sillä patikoimisen ohessa molemmat voivat nauttia mukavista keskusteluista sekä nauraa sydämensä pohjasta. Jos emme kuitenkaan tietoisesti keskity pysähtymään aina silloin tällöin ja kiinnittämään huomiota siihen, missä olemme ja mitä oikeastaan teemme, saattaa meiltä mennä ohi todella paljon huomionarvoisia asioita. Kun muistaa pysähtyä ja hetkeksi jäädä aistimaan ympärillä olevaa luontoa ja tunnustelemaan omaa oloa, rentouttaa se paitsi mieltä että kehoa, syventää se myös yhteyttämme meitä ympäröivään luontoon. Ei ole lainkaan huono idea pysähtyä hetkeksi nuuhkimaan tien pientareella kasvavaa sievää kukkaa tai polun päälle taittuvasta oksasta kasvavaa vihreää versoa, vaikka se saattaakin kuulostaa jollain tavalla hassulta.

Kuinka mindfulness toimii patikoidessa käytännössä?

Jos seuraat edes joitain näistä seuraavista askelista, alkaa patikoiminen tuntua yhtäkkiä huomattavasti kokonaisvaltaisemmalta elämykseltä. Aistit terästyvät ja mieli suorastaan laajenee, jonka seurauksena kotiin päästyäsi olo on virkistynyt ja aidosti levollinen.

1. Ennen kuin voit rauhoittaa mielesi, täytyy sinun olla perillä siinä pyörivistä ajatuksista. Kun lähdet seuraavan kerran pitkälle kävelylle, anna itsellesi mahdollisuus kuunnella mielessäsi pyöriviä ajatuksia. Tämän voi tehdä joko yksin tai aivan hyvin myös ystävän seurassa, kunhan molemmat malttavat hiljentyä vartin ajaksi ja kävellä kaikessa rauhassa ajatuksissaan. Mitä kaikkea mieleesi juolahtaa tämän viidentoista minuutin aikana? Nouseeko esiin joitain sellaisia tunteita, jotka ovat voimakkaampia kuin toiset? Usein käy niin, ettemme arjen kiireiden keskellä välttämättä muista kuunnella itseämme tai ajatuksiamme, joten jo lyhyessä ajassa täydellinen ajatuksien kuuntelemiselle omistautuminen voi tuoda merkittäviä havaintoja esille.

2. Pysähdy mietinnän jälkeen hetkeksi ja seiso paikallasi aivan hiljaa. Anna käsivarsiesi roikkua rentoina ja rentouta myös niskan ja pään seutu sekä kasvojen pienimmätkin lihakset. Anna polviesi hiukan koukistua ja sulje silmäsi tai pidä ne raukeasti hiukan avonaisina. Hengitä tasaisesti ja itsellesi ominaiseen tahtiin. Tämä saa aikaan tasapainoisuuden tunteen. Ei tarvitse kuin seistä ja tiedostaa, että me vain seisomme ja olemme läsnä siinä hetkessä.

3. Avaa silmäsi hitaasti ja keskity johonkin luonnossa näkyvään yksityiskohtaan, kuten vaikkapa polun vieressä lepattavaan oksassa törröttävään puunlehteen. Mikäli huomaat mielesi ajautuvan takaisin arjen ajatuksiin tai siihen, mitä kello on tai mitä televisioista tulee sinä iltana, keskitä ajatuksesi jälleen lepattavaan lehteen. Lehti toimii eräänlaisena meditatiivisena ankkurina, joka auttaa pitämään keskittymisen olennaisessa sen sijaan, että ajatukset harhailisivat levottomina puolelta toiselle.

4. Kun olet valmis jatkamaan, ryhdy taas kävelemään eteenpäin. Keskitä ajatuksesi joka ikiseen ottamaasi askeleeseen sitä mukaa kun liikut polulla. Aivan liian usein keskittymisemme herpaantuu ja annamme ajatusten harhailla missä milloinkin, oli kyse sitten jostain stressaavasta ajatuksesta tai ihan vaan vieressä kulkevan kaverin kanssa juttelemisesta. Yritä siis sen sijaan keskittyä kävelyysi ja siihen, kuinka painosi siirtyy jalalta toiselle ja kummassakin jalassa eri puolille jalkapohjaa askeleen eri vaiheissa. Keskity pienimpiinkin yksityiskohtiin kuten siihen, kuinka käveleminen vaikuttaa polviisi kohdistuvaan paineeseen ja kuinka nilkkasi luut taipuvat samalla kun pidät itsesi tasapainossa askelten välillä. Kiinnitä huomiot siihen, kuinka käsivartesi liikkuvat rennosti eteen- ja taaksepäin kävellessäsi, ja siihen, kuinka pää ja niska keinuvat kävelyn tahdissa. Ei tarvitse kuin kävellä ja tiedostaa, että me vain kävelemme ja olemme läsnä siinä hetkessä.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *