Luonnossa liikkumisen monipuoliset terveysvaikutukset

Luonnossa liikkumisen vaikutuksia terveyteen on tutkittu paljon. Nykyään erityisesti luonnossa oleskelulla ja liikkumisella katsotaan olevan myönteisiä vaikutuksia psyykkiseen terveyteen ja mielen hyvinvointiin. Esimerkiksi masennusta sairastava voi hyötyä merkittävästi ulkoilemalla säännöllisesti luonnossa, jolloin mieliala voi parantua ja virkistyä.

Luonnossa liikkumisen terveysvaikutukset eivät kuitenkaan suinkaan rajoitu ainoastaan mielenterveyteen vaan se voi parantaa terveyttä kokonaisvaltaisesti myös fyysisen ja sosiaalisen terveyden ja hyvinvoinnin osalta. Liikunta – ja erityisesti liikkuminen luonnossa – mm. laskee verenpainetta ja pulssia, vähentää lihasjännitystä ja voi jopa parantaa elimistön puolustuskykyä. Lisäksi yhdessä liikkuminen on mitä oivallisin tapa ylläpitää omia ihmissuhteita.

Ohessa on esitelty luonnossa liikkumisen vaikutuksia terveyteen.

Virkistää mieltä

Viherkasveilla on tunnetusti mieltä virkistävä ja rentouttava vaikutus. Joidenkin tutkimusten mukaan esimerkiksi toimiston viherkasvit voivat edistää työsuoriutumista sekä parantaa luovuutta. Vastaava ilmiö toteutuu myös luonnossa liikkuessa; jo pelkkä metsän tai järven näkeminen virkistää mieltä.

Mielialan koheneminen perustuu siihen, että luonnossa liikkuminen lisää positiivisia tuntemuksia ja vastaavasti myös vähentää negatiivisia ajatuksia.

Vähentää stressiä

Luonnossa liikkuminen on mitä oivallisin tapa vähentää stressiä, sillä rentoutuminen tapahtuu jo viiden minuutin oleskelussa luonnon keskellä. Luonto tarjoaa runsaasti erilaisia aistivirikkeitä; metsän erilaiset tuoksut, rentouttavat luonnon äänet sekä visuaaliset kokemukset eteen aukeavien maisemien kautta auttavat kaikki osaltaan laskemaan stressitasoa.

Laskee verenpainetta ja pulssia

heart-799138_960_720Korkea verenpaine on maailmanlaajuisesti merkittävin elinvuosia vähentävä riskitekijä, joka altistaa lukuisille erilaisille sydän- ja verisuonitaudeille. Oleskeltuasi vain muutamia minuutteja metässä, verenpaineesi voi jo laskea. Samalla myös pulssisi laskee kehon rentoutuessa.

Tutkimusten mukaan verenpaine laskee todennäköisemmin henkilöillä, joilla on jo valmiiksi kohonnut verenpaine, mutta vastaava ilmiö toteutuu myös muidenkin kohdalla.

Rentoa liikkumista ilman ulkopuolista painetta

Monelle esimerkiksi osallistuminen ryhmäliikuntatunneille tai jo pelkästään kuntosalille treenaamaan lähteminen voi olla korkean kynnyksen takana. Olipa syynä sitten mahdollinen ylipainon aiheuttama häpeä tai sosiaalisten tilanteiden pelko, luontoon liikkumaan lähtemiselle on huomattavasti matalampi kynnys. Voit liikkua omaan tahtiin täydessä hiljaisuudessa ilman tunnetta ulkopuolelta kohdistuvasta paineesta. Lisäksi et tarvitse muuta kuin asianmukaiset ulkoiluvaatteet, joten harrastus on myös hyvin edullinen.

Vähentää ahdistusta

Luonnon rauhoittavasta vaikutuksesta voivat hyötyä myös ahdistuksen tai jännityksen kanssa kamppailevat. Mieli rauhoittuu erinomaisesti luonnon keskellä ja erilaiset aistimukset auttavat viemään ahdistavia ajatuksia pois mielestä.

Poistaa lihasjännitystä

Nykyään yhä useammat työtehtävät sisältävät päätetyöskentelyä, jossa kehon tukirakenteet joutuvat kovan kuormituksen alle, vaikka työergonomia olisikin kunnossa. Pitkään tietokoneella työskentely saa helposti lihakset jumiin ja voi aiheuttaa esimerkiksi jännityspäänsärkyä. Luonnossa liikkuminen tarjoaa tasapainoa tuki- ja liikuntaelimistöön kohdistuvalle kuormitukselle ja vähentää huonoista työskentelyasennoista johtuvia oireita poistaen lihasjännitystä.

Innostaa liikkumaan

Säännöllisen liikunnan valtava merkitys terveyden kannalta lienee nykyään jo kaikkien tiedossa. Tästä huolimatta moni suomalainenkin liikkuu kuitenkin suosituksiin nähden liian vähän. Luonto houkuttelee liikkumaan uudelleenkin. Samalla luonnossa liikkuminen koetaan yleensä sisäliikuntaa kevyemmäksi, joten tulet liikkuneeksi kuin huomaamattaan! Parasta kuitenkin luonnossa liikkumisessa lienee se, että liikunta ei ole suorittamista eikä pieni kävelylenkki metsässä vaadi mitään erityisiä taitoja. Näin luonnossa liikkuminen sopii kaikentasoisille liikkujille.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *